
Abyste dostali šťávu, musíte citron zmáčknout. Abyste zjistili, jak politik přemýšlí a jedná, je třeba jej občas dostat pod tlak. Co vyjde ven, se nemusí každému líbit.
Jak jsem psal již dříve, perlou zasedání 11. června byl proslov radního pana Topinky. Protože takto zajímavý projev jsem nechtěl jakkoliv zkreslit, musel jsem počkat, až bude dostupný doslovný přepis řeči pana radního z jednání zastupitelstva. Věřím, že text stál za čekání.
Tedy, čtěte a divte se. Slovo má pan Topinka:
Jiří Topinka (radní)
„A jakým způsobem arogantním, agresivním způsobem začnou tady se domáhat nějaké spravedlnosti a pravdy a obviňují a vyhrožují, udávají atd. Já naprosto rozumím tomu, že volby jsou za 15 měsíců 16, že už se jede předvolební kampaň, ale myslím si, že všechno má svoje meze a nějaká pravidla. Mě překvapuje i tady, já bych se rád zeptal protistrany, protože jsme soutěžili ve volbách se spolkem Pro Kamenici, jehož předsedkyní je tady paní Vlaďka Benešová, poslední dobou o spolku Pro Kamenici nic neslyším. Je tady nějaké uskupení opozice Kamenice, za které vystupují tady osoby, které mají přístup k neveřejným informacím z našeho zastupitelského cloudu. A rád bych se zeptal, jaksi je vůbec toto možné. Já si myslím, že každý zastupitel přísahal a je zodpovědný a má ze zákona danou mlčenlivost. A nevím, jak je možné, že spousty dokumentů, které jsou opravdu neveřejné a nejsou na vývěsce, tak jak to, že kolují v určitých skupinách osob tady po Kamenici a nadále se s nimi pracuje i v nějaké předvolební kampani, na sociální sítích a na webech.Já nechci opravdu prodlužovat dnešní pozdní večer. Ale pánové, nechte toho už, kupte si jízdenku na Moravu zpátky a fakt toho nechte. Tady je spousta spokojených občanů, kteří tady žijí mnohem déle než vy. A nějakých 200 nebo 400 podpisů proti pěti tisícům obyvatelům? Nezlobte se. Tady, tady, je, tady 40 % z pozemků lokality K8 nebo nyní z Z6, tak patří soukromým osobám. A vy to moc dobře víte. A jak už zmínil kolega Mojžíšek, vy jste tady taky před lety stavěli, stavěli jste na podobné lokalitě a nejste prostě svolní a ochotní to, co bylo umožněno vám bez protestů, tak umožnit těm ostatním. A pane Šotolo, vy se na mě velmi hezky usmíváte, já si myslím, že vy sám osobně jste velmi podjatý a já si osobně myslím, že jako zastupitel, vy jste měl přiznat a měl jste to už udělat při prvním jednání o lokalitě K8, tak jste měl přiznat možný střet zájmů, protože je spousta dokumentů a zápisů, kdy jste v tom střet zájmů. Děkuji.“
Již nyní slavný výrok pana Topinky o jízdenkách na Moravu není třeba komentovat. Samozřejmě je to neurvalost a nevychovanost, ale i projev základní neznalosti. Každý, kdo v Kamenici žije a má zde trvalý pobyt, má právo se k věcem veřejným vyjadřovat, bez ohledu na datum přistěhování či původ. Osobně jsem přesvědčen, že pan Topinka rozhodně nemluví za ostatní, navzdory tomu, že se snaží takový dojem vyvolat. První, kdo se proti jeho výroku ohradil, byli právě starousedlíci.
Starosta Čermák, jako předsedajícící schůze, radního Topinku ani slovem nenapomenul. Zřejmě s ním souhlasí a za sprostý ho nepovažuje.
Více zarážející je obecný přístup pana Topinky i celého vedení obce. To je snaha dát najevo, že vedení obce nebo i zastupitelstvo má informace, které jsou vyhrazeny jen jim, a lidu prostému (tedy nám) po nich nic není.
Pravda je taková, že jediné, co není veřejné, jsou osobní údaje (GDPR). Tedy informace jako jména občanů, adresy, rodná čísla a podobně. Kromě osobních údajů není v obci tajného nic. NIC. Smlouvy obce, projekty, hospodaření obce, výběrová řízení nejsou v žádném případě ani důvěrné, dokonce ani vyhrazené a už vůbec ne tajné. A je to tak správně, protože obec, to jsme my, občané, lidé, kteří tu žijí. Není důvod cokoliv tajit.
Proč? Pokud by vedení obce pracovalo v zájmu občanů, nemá totiž žádný důvod tajit před občany cokoliv (kromě osobních údajů). Vůbec nic. Kdo nemá co skrývat, nic neskrývá.
Kamenická radnice ale tají, co může.
Myšlení pana Topinky i starosty Čermáka mne děsí. Pánové si zřejmě myslí, že obec je jejich. Že tím, že byli námi, občany, pověřeni jejím řízením, jsou něco víc. Že jsou ti povolaní, kteří mají informace a moc, a tím se odlišují od nás ostatních, prostého lidu. A prostý lid rozhodně nepotřebuje vědět vše.
Zastupitelstvo se už dávno mělo tomuto přístupu razantně postavit a zajistit zveřejnění všeho. Bohužel jako celek nefunguje. Proto splním svou povinnost odbojného občana, a začnu zveřejňovat vše, co by vedení obce chtělo tutlat – pokud se k tomu dostanu. Věřím, že alespoň někteří ze zastupitelů se nebojí, znají svá práva a povinnosti a budou dále informace sdílet. Bohužel k dokumentům rady obce se nemám jak snadno dostat, ale začnu využívat zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
A abych byl přesný v tom, co je „neveřejná“ informace: zákon nic takového nezná. Některé informace, například z neveřejných jednání orgánů veřejné moci (v obci jednání rady obce), nejsou automaticky přístupné veřejnosti. Nicméně, jak uvádí Nejvyšší správní soud, samotná neveřejnost jednání není důvodem pro odmítnutí poskytnutí informace, pokud neexistuje jiný zákonný důvod pro odepření. Tedy, pokud o takovou informaci občan požádá, musí ji dostat a nikdo mu nemůže bránit ji zveřejnit.
Jiná věc jsou informace utajované dle zákona (více vysvětlivky na konci článku). Ironií je, že jediným člověkem v zastupitelstvu, o kterém vím, že má státní bezpečnostní prověrku a tedy k těmto informacím může mít přístup, je právě ing. Pavel Šotola. Určitě ne starosta, místostarostové a radní. Žádné takové informace ale v Kamenici rozhodně nejsou.
A poslední zajímavostí je zmínka pana Topinky o střetu zájmů. Z té vyplývá, že pan Topinka asi neví, co střet zájmů je. Střet zájmů by byl, kdyby měl například starosta obce jakýkoliv osobní prospěch z prosazení výstavby (a osobním prospěchem je i udělání laskavosti, natož přímý či nepřímý hmotný prospěch). Střet zájmů je, když zastupitel rozhoduje o čemkoliv, z čeho může mít osobní prospěch (byť by to byla jen dotace pro jeho sportovní klub). Střet zájmů je, když místostarosta dostane od dodavatele provizi z dodávky pro obec nebo když on nebo jeho firma zpracovává pro obec geodetické zakázky. A především obrovský střet zájmů je, když zastupitelstvo schválí změnu územního plánu takovou, že pozemky některého zastupitele, radního nebo jejich rodiny se stanou stavebními a zhodnotí se možná dvacetinásobně. To všechno jsou příklady střetu zájmů.
Střet zájmů ale rozhodně není, když se sousedé vyjadřují k projektu nové výstavby (na to mají naopak právo dané stavebním zákonem a prováděcími předpisy). Nyní to vypadá, že chápání významu pojmu střet zájmů ze strany pana radního Topinky je přinejmenším velmi podivné. A zda chápe význam pojmu střet zájmů zbytek radnice, na to si každý může udělat názor sám.
Takže, pane radní Topinko:
přečtěte si prosím zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.) . Ten zastupiteli žádnou obecnou povinnost mlčenlivosti neukládá. § 83 pouze ukládá čestné a odpovědné jednání. § 82 upravuje právo na informace, ale ne omezení zveřejňování sdělené skutečnosti. Slovo přísaha se v textu zákona nevyskytuje ani jednou.
Že vyprávíte na zastupitelstvu nesmysly nebo se chováte hulvátsky, je Vaše věc. Že vůbec neznáte práva a povinnosti zastupitelů a zřejmě nerozumíte ani obsahu pojmů jako střet zájmů nebo neveřejné informace, je zvláště u radního obce zarážející a mělo by Vás to z pozice radního diskvalifikovat.
Výrazy jako „udávání“ nebo“přísaha mlčenlivosti“ patří do slovníku mafie a ne do Kamenice 21. století.
Je právem každého občana dostat všechny informace o chodu obce a námi zvolené vedení radnice takto kontrolovat. Spílat nám za to, že to děláme, je vrchol arogance a drzosti. Chápu, že byste chtěl, abychom toho nechali. Zapomeňte na to. Je naše občanská povinnost toho nenechat a dále hlídat, jak spravujete obec a hospodaříte s našimi penězi.
Obec nepatří Vám, ale občanům.
Vysvětlivky pod čarou
Definice střetu zájmů dle Chat GPT
Střet zájmů je situace, kdy osobní zájmy jednotlivce nebo skupiny mohou ovlivnit výkon jejich veřejných nebo profesních povinností. V České republice je tato problematika upravena zákonem č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.
cs.wikipedia.orgctu.gov.cz
Definice střetu zájmů
Podle § 3 tohoto zákona nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které je povinen prosazovat a hájit ve své funkci. Osobním zájmem se rozumí jakýkoli zájem, který přináší funkcionáři osobní výhodu nebo zamezuje vzniku případného snížení majetkového či jiného prospěchu .korupce.cz+7senat.cz+7mv.gov.cz+7
Povinnosti veřejných funkcionářů
Zákon ukládá veřejným funkcionářům několik povinností:
csu.gov.cz+1msmt.gov.cz+1
- Zdržet se jednání, při kterém by mohly jejich osobní zájmy ovlivnit výkon funkce.
- Oznamovat skutečnosti umožňující veřejnou kontrolu jejich činností vedle výkonu funkce, majetku nabytého během výkonu funkce, příjmů, darů a závazků .
- Dodržovat omezení některých činností a neslučitelnost výkonu funkce s jinými funkcemi.
korupce.cz+4msp.gov.cz+4pravniprostor.cz+4msmt.gov.cz+2zakonyprolidi.cz+2ctu.gov.cz+2
Poznámka autora: výše uvedená definice se týká státní správy a definice v zákoně. Pojem je samozřejmě obecnější.
Důvěrné a tajné informace dle Chat GPT
Nakládání s důvěrnými a tajnými informacemi v České republice je upraveno především zákonem č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. Tento zákon stanovuje pravidla pro klasifikaci, přístup, zpracování a ochranu utajovaných informací.aspi.cz+9nbu.gov.cz+9nbu.cz+9
Stupně utajení
Zákon definuje čtyři stupně utajení:
nbu.gov.cz+1aspi.cz+1
- Přísně tajné: Vyzrazení může způsobit mimořádně vážnou újmu zájmům České republiky.
- Tajné: Vyzrazení může způsobit vážnou újmu zájmům České republiky.
- Důvěrné: Vyzrazení může způsobit prostou újmu zájmům České republiky.
- Vyhrazené: Vyzrazení může být nevýhodné pro zájmy České republiky.
aspi.cz
Přístup k utajovaným informacím
Přístup k utajovaným informacím je podmíněn bezpečnostní prověrkou a vydáním osvědčení fyzické osoby. Výjimky platí pro určité ústavní činitele, jako jsou prezident republiky, poslanci, senátoři, členové vlády, soudci a další, kteří mají přístup bez osvědčení, ale pouze po dobu výkonu své funkce a v nezbytném rozsahu.
policie.cz+1nbu.gov.cz+1nbu.gov.cz
Přidejte odpověď