
Ve středu večer pan Čermák zveřejnil na facebookovém profilu starosty obce komentář k projednávání regulačního plánu na K8. Níže jednotlivé body komentuji a osvětluji nejasnosti.
Jako citaci uvádím celý text, týkající se regulačního plánu na K8 z profilu starosty Kamenice a postupně komentuji jednotlivé body.
Dalším důležitým bodem je schválení regulace pro stavebníky na Nové Hospodě, agenda, kterou má obec zakotvenou v územním plánu již od roku 2000, ale dosud se ji nepodařilo aplikovat.
Komentář: Poukazování na to, že území je již od roku 2000 v územním plánu vedeno jako zastavitelné, je podsouváním dojmu, že jde o starou, neměnnou věc či dokonce že obec má povinnost plán schválit a stavbu umožnit. V žádném případě tomu tak není. Územní plán, počet obyvatel, infrastruktura i záměry obce se dynamicky vyvíjejí. Rozhodně neplatí, že obec musí výstavbu umožnit. Pokud obec (z jakéhokoliv důvodu) regulační plán neschválí do konce roku 2025, celý proces projednání a schválení regulačního plánu se bude muset s největší pravděpodobností zahájit znovu podle nového stavebního zákona (a tentokrát pořádně a v zájmu obce – právě to je naším cílem) a bude-li si to obec přát, celé území se může bez jakéhokoliv rizika či závazků pro obec stát znovu nezastavitelným. Rovněž je nutné dodat, že obec nemá vůči vlastníkům pozemků žádné závazky, smluvní, finanční ani morální (než se území v roce 2000 překlopilo na zastavitelné, byly to louky. Tenkrát z konverze na stavební pozemky obec nedostala nic a tedy vlastníkům pozemků nic nedluží). Zda něco osobně slíbil investorům starosta nebo někdo z jeho lidí, nevíme a vědět nemůžeme. Rozhodně obec je ve velmi silné vyjednávací pozici; developer nemá páku naprosto žádnou. Jeho jedinou silnou kartou ve hře je to, že jeho zájmy hájí starosta a jeho lidé.
Když už se na některých pozemcích stavět smí, tak si obec zcela správně klade i mnohé urbanistické požadavky a požadavky na technickou vybavenost.
Komentář: Není to pravda. Že se na pozemcích už smí stavět, je lež, a to velmi zásadní. Na pozemcích se stavět nesmí, právě proto, že povinný regulační plán nebyl schválen. Jde o podsouvání informace o tom, že pozemky jsou stavební a nedá se s tím nic dělat. Není to pravda. Stačí neschválit regulační plán a stavět se nebude. Požadavky na technickou vybavenost se nevymykají standardu. Urbanistické požadavky jsou vcelku volné. Rozhodně nejsou přísné tak, aby byla lokalita architektonicky jednotná.
Zde obec cizelovala požadavky na investory 5 let, aby došlo ke shodě většiny zastupitelů napříč politickým spektrem.
Komentář:
- Podmínky pro spolupráci s investory byly sice odsouhlaseny, ale jde o interní dokument obce, který může obec kdykoliv změnit. Zároveň mají být aktualizovány vzhledem k novému stavebnímu zákonu. To je jediné, na čem byla shoda napříč politickým spektrem. O tom, jaké by podmínky měly být, by měla být veřejná diskuse a neměly by být schváleny zastupitelstvem jen tak „pod rukou.“ Osobně si nevzpomínám, že by o nich vůbec kdy jakákoliv veřejná diskuse byla. Ve Zpravodaji se objevily desítky článků zcela nicotných, ale nepamatuji si na jediný článek k tomuto tématu, které by obci mohlo přinést stovky milionů. Opět – největší téma v obci se doposud řešilo tiše a nenápadně – osobně to považuji za chybu všech zastupitelů, i opozičních, že tyto podmínky nechali „proklouznout“ bez patřičné pozornosti. To už rozhodně nedopustíme.
- V každém případě, bez ohledu na shodu či neshodu smlouvy s podmínkami, smlouva obsahuje velké množství bodů, které podmínkami ošetřeny nejsou a které obec staví do velmi nevýhodné pozice.
- Není pravda, že došlo ke shodě zastupitelů o podmínkách spolupráce s investorem na K8 napříč politickým spektrem. Napříč politickým spektrem, nejenže nedošlo k dohodě, ale dokonce všechny zásadní námitky, doslova všechny, které jsme my (i občané) vznesli, které by zlepšovaly pozici obce a snížily zisk developera, byly pořizovatelem regulačního plánu smeteny ze stolu a zamítnuty. Co se týká údajné shody napříč zastupitelstvem, pravda je taková, že se starosta Čermák snaží prosadit schválení regulačního plánu silou, protože pokud vím, podporu pro regulační plán na K8 napříč politickým spektrem rozhodně nemá. V tomto bodu rozhodně žádná shoda nebyla a není.
Investoři pak navíc dostávají povinnost přispět obci v souladu s pravidly, která přijalo zastupitelstvo loni, penězi ve výši 5.3 mil. Kč a stavbami v celkové hodnotě cca 9 mil. Kč (generální rekonstrukce ulice Návršní až k Ringhofferově). Obcí požadované sadové úpravy jsou pak rozpočtovány na vrub investorů v hodnotě cca 2,3 mil. Kč.
Komentář:
- Ve smlouvě je skutečně uvedeno, že obec by dostala 5,3 milionu Kč. Není ale pravda, že toto je příjem obce, protože zároveň se obec v návrhu smlouvy investorovi zavazuje, že majitelům pozemků poskytne zdarma připojení k vodě a kanalizaci. Opomenutí této skutečnosti panem starostou je ukázkový případ manipulace a uvádění polopravd.
- Povinnost developera rekonstruovat ulici Návršní (která by byla stavbou rozhodně totálně zničena) je asi jako bychom měli oceňovat dítě, které si uklidí v pokojíčku vlastní nepořádek. Naopak stavbou by byly zničeny další komunikace, které by obec musela opravovat na vlastní náklady. Dalším zásadním bodem je plán vést dopravu stavby po Křísovské hrázi! Tedy: občané s osobními auty mohou jezdit po obecní silnici jen jedním směrem, ale developer a obec se chtějí dohodnout, že těžká technika tam může? Ve smlouvě není ani slovo o tom, že by Křísovskou hráz měl developer na své náklady zrekonstruovat. Tedy pro občany starosta silnici neopraví, ale pro developera ano, a to na náklady obce, tedy nás?
- K sadovým úpravám: Pokud by obec postupovala tak, jak má, v zájmu občanů a ne v zájmu developera, tak by již dávno zahájila řízení s majiteli pozemků kvůli nelegálním vykácení celé lokality. Sadové úpravy jsou samozřejmost a opět: žádná hodnota pro obec, ale uklizení si po sobě.

Při celkovém obecním investičním rozpočtů okolo 30 mil. Kč ročně se jedná o nezanedbatelnou částku, kterou obec v minulosti od žádného z investorů nedostala.
Komentář: A zde je kardinální bod. Náš starosta se nám snaží říci něco jako „5 milionů Vám musí stačit, co byste ještě chtěli, když je rozpočet jen 30 milionů?“ Tedy: Kromě toho, že to jsou možná 3 miliony a ne 5 milionů (je třeba odečíst cenu připojení vody a kanalizace zdarma), tak náš názor je, že částku je třeba vztahovat ke zhodnocení pozemků, nikoliv k rozpočtu obce. A jsme u obdobných výpočtů, jako u projektu Nový Těptín. Jaké je zhodnocení pozemků? Něco mezi 250-400 miliony Kč, spíše k té vyšší hranici. Starosta z toho vyjednal pro obec méně, než 1%. (Mimochodem, uváděná hodnota silnic a infrastruktury v projektu je pro ostatní občany nula – kdo z nás nyní potřebuje silnice uprostřed dnešní louky? Naopak se obec zavazuje na své náklady tuto infrastrukturu navždy udržovat!) Přitom všechny trumfy, skutečně všechny, drží v rukou obec. Obec developerovi nedluží nic, ničím není zavázána, nic nemusí. Právě naopak, když nyní plán odmítne a počká, vyjednávací pozice obce se ještě výrazně zlepší. Přesto starosta Čermák a lidé kolem něj panicky tlačí na to, aby se regulační plán schválil nyní, navzdory jeho zásadním chybám, věcným i právním, a naprosté nevýhodnosti pro obec. Proč asi?
A poslední věta, která říká, že obec z projektů v minulosti nedostala ani tolik, co starosta vyjednal dnes? Nejvýstižnější odpověď je citovat starostu z jeho článku v prosincovém Zpravodaji: „O mně: Jsem starostou 14. rokem…„
Názor na to, zda pan Čermák jako starosta skutečně čestně a profesionálně zastupuje zájmy obce, si může udělat každý sám.
Shrnutí: regulační plán i smlouva s developerem jsou pro obec velmi nevýhodné, velmi výhodné pro developera a rozhodně není v zájmu obce kterýkoliv z dokumentů v této verzi schválit. Dokumenty by měly být zastupitelstvem odmítnuty, a přepracováním regulačního plánu a jednáním s developerem by měl být pověřen jiný zastupitel. Nebo by měl být vytvořen výbor pro územní plánování se zastoupením napříč celým zastupitelstvem.
Přidejte odpověď