Pro každého v Kamenici může být užitečné shrnout stav územního plánovaní v Kamenici po rozhodnutí Krajského úřadu ve věci zrušení standardizovaného územního plánu (změna č. 15 ÚP) z důvodu porušení zákona při procesu jeho pořizování.
Co se stalo
- Dle šetření a rozhodnutí Krajského úřadu vedení obce postupovalo nezákonně.
- Ve změně č. 15 účelově pořizovatel a zodpovědný zastupitel (arch. Boček a starosta Čermák) nezákonně vynechali důležité krajinné prvky, vodní toky, změnili určení pozemků a úpravu podmínek prostorové regulace. Změnili funkční využití některých ploch s odlišnými regulativy a provedli další změny. Ty byly všechny v rozporu se zákonem.
- Opozice a občané na to vedení obce opakovaně upozorňovali, až nakonec musel zasáhnout Krajský úřad.
- Není pravda, že se tím otevřela stavidla neřízené developerské výstavbě. To je jen zoufalá snaha vedení obce, a zvláště starosty, vyvinit se z nezákonného postupu, za který nese on sám a vedení obce plnou odpovědnost.
Jaký je tedy stav územního plánu obce po zrušení změny č. 15
- Platný je územní plán po změnách č. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14 a 16 se zohledněním zrušené VP6, a bez změny ÚP č. 9. (Zde je třeba zaznamenat, že číslování změn územního plánu není postupné. Tedy skutečně změna 16 byla schválena dříve a naopak změna 9 byla zrušena).
- Jakékoliv změny k tomuto platnému územnímu plánu nebudou až do vydání nového územního plánu možné.
- Předepsané regulační plány dle tohoto platného územního plánu zůstávají v platnosti. Mění se pouze forma a způsob schvalování dle nového stavebního zákona.
- Projekty, u kterých bylo standardizovaným územním plánem zrušeno zpracování a schválení regulačních plánů, budou muset (alespoň pro zbytek výstavby bez vydaných stavebních povolení , např lokalita T13) tyto regulační plány opět zařadit do schvalovacího a správního procesu.
- Zámecký areál, dotčený zrušením i změny č. 9 (týkající se areálu zámku Štiřín), je naštěstí opatřen úpravou vlastnictví Lesů ČR na katastru nemovitostí a stanoviskem Národního památkového úřadu tak, aby nedošlo k nežádoucí výstavbě a zničení tohoto areálu. U zámku s přilehlým parkem samozřejmě nikdo neví, jak nová vláda přistoupí k dokončení nebo zrušení jeho prodeje. Na to ale obec nemá žádný vliv.
Proč jsem, za podpory opozičních zastupitelů a odborné veřejnosti, změnu územního plánu napadl
Důvodů, proč jsem podal podnět na krajský úřad, je více. Všechny jsou závažné, především pak:
- Každý v naší zemi musí dodržovat zákony. Ani vedení obce Kamenice, ani starosta si nemohou dovolit zákony porušovat.
- Navíc, je povinností každého zastupitele nejen zákony dodržovat, ale na jejich porušení upozornit.
- Standardizovaný územní plán (změna č.15) měl být pouze prostým překlopením platného územního plánu do formální podoby, jednotné v rámci ČR. Bohužel realita byla jiná.
- Změny, které byly vedením obce do změny ÚP č. 15 takto nezákonně propašovány, nebyly formální ale věcně významné a finálně měly, kromě jiného, usnadnit developerskou výstavbu i tam, kde to odporuje probíhajícím jednáním k zadání nového územního plánu a k zadání analýzy řešení dopravní situace v obci. A navíc cíleně zničit přírodní bohatství obce.
Co se budeme snažit prosadit
Je realitou, že opoziční zastupitelé jsou v menšině, ale budeme se snažit prosadit následující kroky:
- Zbavení starosty Čermáka zodpovědnosti za územní plánování.
- Budeme chtít, aby obec požadovala po pořizovateli a projektantovi územního plánu vrácení veškerých nákladů, které na zrušenou (protizákonnou) změnu územního plánu vynaložila.
- Budeme velmi striktně hlídat a kontrolovat zákonnost veškerých kroků radnice v oblasti územního plánování
Přidejte odpověď