
Vedení obce, podpořené pohodlnou většinou v zastupitelstvu, se rozhodlo utratit 54 milionů za stavbu budovy dětské skupiny. Je to rozumné? Jako obvykle v Kamenici: odpověď je, že nikdo neví.
Na tom, že se obec má postarat o vzdělávání dětí školní i předškolní, se shodneme všichni. Určitě nikdo v Kamenici, a rozhodně ani opoziční zastupitelé nejsou proti mateřské škole. Vedení obce se ale rozhodlo utratit na dluh více než třetinu ročního rozpočtu obce, jako obvykle bez toho, aby předložilo smysluplnou analýzu a jakékoliv variantní řešení. Jaká jsou tedy fakta?
Výběrové řízení, po kterém občanům nic není?
Byl vypracován projekt stavby budovy dětské skupiny, pro 48 dětí. Cenu za projekt se mi nepodařilo zjistit, ale odhaduji, že šlo řádově o několik milionů korun. Obec vypsala výběrové řízení, nabídky měly být a byly odevzdány do 18. března 2025. Teprve až 3. dubna byly nabídky vyhodnoceny, s vítěznou nabídkou ve výši přes 47 milionů Kč včetně DPH. Už časová prodleva vyhodnocení nabídek byla zvláštní.
V polovině dubna jsem dostal neoficiální informaci o tom, že údajně vítez z tendru odstoupil a na jeho místo má postoupit druhá firma v pořadí. Jí nabízená cena byla přes 54,5 milionů Kč vč. DPH, tedy o více než 7,5 milionů Kč vyšší.
To je informace, která je alarmující. Odstoupení vítěze veřejné soutěže je silným signálem toho, že výběrové řízení může být manipulováno: protože druhý v pořadí dostane za stejnou práci výrazně více peněz (z obecní kasy), otevírá se zde značný prostor pro korupci. Na zastupitelstvu 16. dubna 2025 jsem se pana starosty zeptal, zda je informace o odstoupení vítěze tendru pravdivá a upozornil jej na to, že je to charakteristický znak manipulace výběrového řízení. Pan starosta mi chladně odpověděl, že výběrové řízení nebylo uzavřeno, tyto informace jsou určeny pouze zastupitelům a že mi neodpoví.
Bohužel, informace byla pravdivá. 29. dubna 2025 vyhodnotila obec nového vítěze s tím, že původní výherce odstoupil. Kamenice tedy bude muset zaplatit za stavbu o 7,5 milionů více, než byla nejlepší nabídka. Vlastně, nemusela by, protože v podobných případech je obvyklé výběrové řízení zrušit a vypsat znovu. Podle pana starosty mi po tom ale jako občanovi nic není. Nemohu tvrdit, že výběrové řízení je zmanipulováno, protože pro to nemám žádné důkazy. Mohu jen říci, že průběh vzbuzuje pochybnosti. Pana starostu jsem na to veřejně upozornil a dostal jsem výše popsanou reakci. Názor si každý může udělat sám.
Co vlastně občané a děti v Kamenici potřebují
Bez ohledu na to, jak probíhá výběrové řízení na stavbu budovy dětské skupiny, je zajištění péče o předškolní děti třeba. První a zásadní otázkou je, kolik v Kamenici chybí míst ve školce. V okamžiku, kdy se vedení obce rozhodlo budovu dětské skupiny postavit a utratit řádově 40-45 milionů Kč, byla odpověď obvyklá: „nevíme“. Projekt byl vypracován a zaplacen, výběrové řízení na stavbu budovy bylo zadáno, ale nebyla předložena žádná analýza, kolik je míst potřeba ve školce, kolik v dětské skupině, v současnosti ani v budoucnu. Teprve po zasedání finančního výboru zastupitelstva bylo uloženo radě obce analýzu doplnit. Tedy vedení obce začalo zdůvodňovat, proč je třeba postavit budovu za 40 milionů, až poté, co rozhodlo o tom, že ji postaví.
Nástin analýzy ukázal pan místostarosta Valášek poprvé až na zastupitelstvu obce 16. dubna, dávno poté, co byl vypracován a zaplacen projekt a více než dva měsíce poté, co obec vypsala výběrové řízení na stavbu budovy. Dle jím takto ex post vypracované demografické studie bude Kamenice potřebovat v nejbližších letech přes 100 míst ve školce. Analýzu pouze odprezentoval; nejsem si vědom toho, že by ji obec zveřejnila. Na dotaz, kolik rodičů požadovalo v několika uplynulých letech umístění dětí do školky a nebylo uspokojeno, odpověděl pan starosta, že to jsou jednotky dětí, maximálně kolem deseti.
Abych si mohl udělat názor, podíval jsem se na rozdíly mezi dětskou skupinou a mateřskou školou. Zjednodušeně: mateřská škola je řízena ministerstvem školství a jde o předškolní vzdělávání. Dětská skupina je hlídání dětí a je financována ministerstvem práce a sociálních věcí. Podmínky provozování obou zařízení se mírně liší, ale jsou v zásadě podobné, zvláště hygienické předpisy byly sladěny. Co je ale velmi odlišné, jsou ceny pro rodiče. Umístění v mateřských školách stojí řádově kolem tisícikoruny měsíčně, v Kamenici 1 200 Kč (kromě stravy), zatímco v dětské skupině je to obvykle nejméně 4 000 Kč měsíčně, často více. To je skutečně podstatný rozdíl a není možné stavět dětskou skupinu na základě poptávky po mateřské škole. Dalším negativem dětské skupiny je to, že každé dítě musí poslední rok před nástupem na základní školu chodit do mateřské školy. Pro děti v dětské skupině to znamená v pěti letech změnit kolektiv a jít do školky a rok poté se opět rozloučit s novými kamarády a nastoupit do školy. Tento dvojitý stres změny prostředí pro předškoláčky považuji osobně za jednu z největších slabin konceptu dětských skupin. Pro mne osobně by to byl zásadní důvod dítě do dětské skupiny nedat.
Jsem přesvědčen, že kdyby vedení obce skutečně chtělo seriózní analýzu provést, stačilo se občanů zeptat – nechat je vyplnit dotazník. Nástroje rozhodně má: například Zpravodaj, které putuje za obecní peníze do každé schránky. Nebo: každý občan musí každoročně zaplatit odpady. Vyplnit při té příležitosti dotazník, je drobnost. Dokonce i rodiče v očekávání plánují, kdy budou své dítě chtít dát do školky, takže nejméně na příštích 6-7 let může obec mít data o poptávce naprosto přesná. Tedy je vedení obce tak neprofesionální, že nedokáže zjistit přesné informace o potřebě míst ve školce nebo by se jim výsledky seriózní analýzy nehodily?
Dotace nedotace
Hlavním argumentem pana starosty pro stavbu budovy dětské skupiny je jeho tvrzení, že až na 100 % pořizovací ceny může obec dostat dotaci. To vypadá jako jednoduché rozhodování. Má to ale několik háčků, a to dosti zásadních.
Především: sám pan starosta uvedl, že jsme o dotaci zažádali, ale údajně „nevíme jistě, zda ji dostaneme“ a „pravděpodobnost je asi 50 %.“ Nevím, na čem založil svůj odhad pravděpodobnosti získání dotace 50 % (a opravdu by mne to zajímalo), ale působí to velmi, velmi nedůvěryhodně. Kdyby obec o dotaci vůbec nepožádala, tak stačí jen říci „no, nevyšlo to…“ a rázem máme utracených 45 milionů na dluh v projektu, který zastupitelstvo schválilo v dobré víře, že dotace bude.
Ovšem nejasností kolem dotace je mnohem více. Ing. Pavel Šotola na zastupitelstvu 16. dubna přišel s informací, že dle jeho neoficiálního kontaktu na MPSV obec skutečně přihlášku dotace podala a dostane ji, ale pouze ve výši 15 milionů Kč. A že 15 milionů je to proto, že obec o tuto výši dotace zažádala, nikoliv o 55 milionů. Zda je tato informace správná, se časem ukáže, zdroj ing. Šotoly se mohl mýlit. Reakce vedení obce na zastupitelstvu byla opět zvláštní. Pan tajemník začal pobíhat s notebookem a ukazovat, že žádost byla odeslána. To ale neprokazuje vůbec nic. Je to, jako kdybych tvrdil, že odesláním dopisu mám i záruku, že jej adresát dostal, přečetl a souhlasí s obsahem. Mohu se mýlit, ale můj dojem byl, že dotace vyřizuje pro obec externí firma a vedení obce vůbec netuší, v jakém je jejich žádost stavu. Nebo ještě hůře: ví, a mlží. Přitom při přidělování dotací se nelosuje ani nesází černá/červená jako na ruletě; poskytování dotací má přesná pravidla. Profesionální přístup je být s poskytovatelem dotace v kontaktu a o stavu „své“ dotace vědět přesně.
Za mne osobně už jen to, že starosta podá zastupitelstvu takto vágní, zvláštní a nepřesnou informaci ve věci za 55 milionů Kč, je důvodem, abych mu nevěřil. Zvláště v takto velkém projektu je jeho povinností vědět přesně. O tom, jak to s dotací bylo, se dozvíme nevyhnutelně v budoucnu a k tématu se ještě vrátím.
A i kdyby obec dotaci dostala, dalším zásadním háčkem jsou podmínky dotace. Jinými slovy: dostanu dotaci, ale musím za to něco udělat, říká se tomu podmínka udržitelnosti. V případě dětské skupiny je to povinnost po určenou dobu dětskou skupinu provozovat, tedy ji naplnit dětmi. Hrozí tedy, že obec postaví budovu dětské skupiny, dostane dotaci a bude muset dětskou skupinu naplnit. A když ji nenaplní, bude muset dotaci vrátit. To se může snadno stát, vzhledem k cenám pro rodiče. Nebo bude obec muset provoz dětské skupiny dotovat, tedy utrácet veřejné peníze (nyní již z vlastní kapsy, bez dotace), aby ji vůbec naplnila dětmi. Ať je to jakkoliv, analýzu rizik projektu a alternativních řešení (školka, umístění dětí v okolních obcích, kompenzace rodičům) by měl každý (i obec) udělat u jakéhokoliv projektu. Neviděl jsem žádnou a pokud vím, tak neexistuje.
Co vedení obce ve skutečnosti chce?
Z výše uvedených informací si každý může udělat závěr sám. Mé hodnocení projektu dětské skupiny je následující:
- Projekt byl zahájen a peníze byly utraceny bez jakékoliv smysluplné veřejně dostupné analýzy.
- Informace poskytované zastupitelstvu jsou neúplné, nepřesné či nejednoznačné.
- Informace sdělené veřejnosti nejsou téměř žádné.
- Potřeba projektu byla zdůvodňována až po tlaku zvenčí a dávno poté, co projekt nelze zastavit.
- Ex-post dodaná analýza potřeb je velmi nekvalitní a není náhodou, že opět nebyla zveřejněna.
- Analýza alternativních řešení neexistuje.
- Výběrové řízení si rozhodně zaslouží další pozornost, stejně jako dotace/nedotace.
Na mne osobně to celé působí, že vůbec nejde o potřeby občanů a jejich dětí, školku či dětskou skupinu. Budova dětské skupiny je jen politicky velmi líbivá záminka, aby se mohly utrácet peníze. Hlavní je, aby se stavělo. A když nejsou peníze v rozpočtu, tak se bude stavět na dluh. Za každou cenu, 47 milionů sem, 54 milionů tam.
Proč asi?
Přidejte odpověď